13 mei 2019

Met het regiesysteem WIZportaal meer overzicht binnen het sociaal domein

Gemeente Assen verwacht met het regiesysteem WIZportaal meer controle en overzicht binnen het sociaal domein, met name bij ingewikkelde casuïstiek. Verder kan vanuit een dossier, via een overzichtelijk dashboard, worden gewerkt. Caprino, teamleider gemeente Assen: “Ik heb alle vertrouwen in Solviteers. Het zijn mensen met verstand van zaken.”

Jaccoline Caprino is teamleider van de buitenconsulenten binnen het sociaal domein bij de gemeente Assen. Dit zijn circa 35 medewerkers, die de burgers bezoeken voor zaken rond jeugdzorg, RMC en Wmo. Zij vertelt dat de behoefte aan een regiesysteem al snel na de decentralisatie van de jeugdzorg voelbaar werd. “Wij werkten destijds bij Bureau Jeugdzorg met een cliëntgestuurd systeem. De gemeente Assen had geen cliëntvolgsysteem en werkte vooral procesgestuurd. Dat sluit minder goed aan bij het werk in de Jeugdzorg. Het is immers prettig om in één oogopslag de highlights en risico’s uit een dossier te kennen. Om die reden is het verzoek ingediend om over te stappen op een nieuw regiesysteem. Dit resulteerde uiteindelijk in een fiattering; de aanbesteding kon eind vorig jaar starten.”

Beste aansluiting

Tijdens het aanbestedingstraject bekijken Caprino en haar collega’s vier verschillende regiesystemen. “Wij kwamen gaandeweg tot de conclusie dat het regiesysteem WIZportaal procesmatig en systeemtechnisch het beste aansluit bij onze wensen. Zo is WIZportaal onder andere een goed en overzichtelijk systeem, makkelijk benaderbaar, niet ingewikkeld en eenvoudig te koppelen aan onze eigen werkwijze en formulierensets.”

Prettige communicatie

Tijdens het aanbestedingstraject was er één dag waarop alle bedrijven zich konden presenteren. Caprino kreeg ook daar een positief gevoel bij de bijdrage van Solviteers. “Ze voldeden niet alleen aan de eisen, maar het was ook duidelijk dat ze zorgvuldig en volledig waren bij de aanbesteding. De communicatie was prima. Ze hadden aan een half woord genoeg om te begrijpen wat wij wilden. Overduidelijk zijn het mensen met verstand van zaken.”

Van start met WIZportaal

Als het aan Caprino ligt starten voorlopig 10 tot 15 gebruikers (waaronder 7 casemanager) met WIZportaal. Zij kunnen het systeem uittesten en beoordelen of het goed en prettig werkt. Eventueel gaan in een later stadium twintig andere collega’s met WIZportaal werken. “Ik verwacht dat wij met WIZportaal meer controle en overzicht hebben, met name bij ingewikkelde casuïstiek. Verder kunnen wij vanuit een dossier werken via een overzichtelijk dashboard. Naar mijn idee is dit regiesysteem erg gebruiksvriendelijk: met minder muisklikken kom je verder. Mijn grote wens is om ook een burgerportaal te introduceren. Wij kunnen dan een stuk eenvoudiger en veilig communiceren met elke klant. Via een persoonlijke inlogcode kan de klant dan alle relevante documenten openen, inzien en waar nodig ondertekend terugsturen. Dat werkt voor iedereen een stuk eenvoudiger dan e-mail of post.”