16 december 2019

Door WIZportaal betere samenwerking en dienstverlening aan burgers

“Vooraf hadden wij geïnformeerd bij andere gemeenten naar de ervaringen van gebruikers met WIZportaal en die waren heel positief. Ook voor ons is het regiesysteem WIZportaal een goede verandering. Wij kunnen nu dossiergestuurd werken en daardoor de dienstverlening aan burgers verder optimaliseren.”

Wij spreken Jaccoline Caprino circa twee maanden na de implementatie van het regiesysteem WIZportaal bij de gemeente Assen. Jaccoline is teamleider van de buitenconsulenten binnen het sociaal domein. Deze consulenten bezoeken burgers voor zaken rond jeugdzorg, RMC en Wmo. “De meeste consulenten werkten tot voor kort met een procesgestuurd systeem. Dat sluit minder goed aan bij ons werk. Het is namelijk prettig om in één dossier alle benodigde informatie te hebben, zodat je direct ziet wat er speelt rond een cliënt en wat de stand van zaken is. WIZportaal biedt ons deze mogelijkheid.”

Dienstverlening burgers

Jaccoline verwacht ook dat burgers uiteindelijk de voordelen van WIZportaal zullen ervaren. “De verbeterde communicatie en overdracht tussen de consulenten komt de dienstverlening ten goede. De lijnen in een dossier zijn veel sneller duidelijk. Idealiter maken wij als gemeente binnenkort nog een volgende stap richting directe communicatie met de burger. Burgers kunnen bijvoorbeeld al met banken rechtstreeks communiceren. Ik vind dat dit ook op dit terrein moet kunnen. Om die reden overweeg ik de aanschaf van het burgerportaal van Solviteers. Wij kunnen dan een stuk eenvoudiger én veilig communiceren met klanten. Via een persoonlijke inlogcode, straks via DigiD, kunnen zij alle relevante documenten openen, inzien en waar nodig ondertekenen. Dat werkt voor iedereen een stuk eenvoudiger dan e-mail of post. Ik heb dit zelf geagendeerd voor 2020, maar wacht nog even de beslissing van de gemeente zelf af.

Prettig verlopen implementatie

Over de manier waarop WIZportaal is geïmplementeerd is Jaccoline tevreden. “Wij hadden aanvankelijk als doel dat september de opleverdatum zou zijn, maar dit was erg kort na de zomer. In goed overleg hebben wij daarom deze datum verschoven naar oktober. Er is heel hard gewerkt en daardoor is het, ondanks de vakanties, gehaald. Een grote rol speelden de twee projectleiders; één van de gemeente en één van Solviteers. Zij waren een soort stuwende motor en zaten heel strak op de planning. Alles is naar tevredenheid verlopen. “Ook de gebruikers zijn goed meegenomen. Zij hebben trainingen gehad en tijdens de implementatie waren er consultants aanwezig om, samen met Functioneel Beheer van de gemeente, direct te kunnen reageren op vragen, hick-ups en inlogproblemen.”